یزد، بلوار طالقانی، ابتدای بن‌بست ۱۷ و تلفن: ۰۳۵۳۶۲۷۲۲۱۱ و ۰۳۵۳۶۲۷۱۱۲۲

طب سوزنی و طب سنتی

طب-سوزنی

طب سوزنی و طب سنتی امروزه برای درمان بیماری‌ها مورد توجه قرار گرفته است. طب سنتی واژه‌ای کلی است که هم به سيستم‌های طب سنتی مانند طب سنتی چين، آيروودای هند، طب يونانی، عربی و هم به انواع مختلف طب بومی گفته می‌شود. درمان‌های طب سنتی شامل دارو درمانی (استفاده از گياهان دارويی، اجزای حيوانی و معدنی) و روش‌های غيردارويی (مانند طب سوزنی و ماساژ) است. در مجموع شامل کليه‌ اقدامات بهداشتی، رويکردها، اطلاعات و باورهايی است كه به اشكال مختلف دارويی و غيردارويی، برای حفظ سلامتی و همچنين درمان، تشخيص و پيشگيری از بيماری‌ها به كار می‌روند. در حقیقت طب سوزنی جزئی از طب سنتی به شمار می‌رود. یکی از خدمات مطب دکتر والاگهر درمان بیماری ها به کمک طب سوزنی است. در ادامه بیشتر در این خصوص توضیح می‌دهیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی عمل نفوذ به پوست با سوزن های نازک و فلزی است که سپس از طریق حرکات ملایم و خاص دست های پزشک یا با تحریک الکتریکی فعال می شوند.

لازم به ذکر است که طب سوزنی بخشی از عمل باستانی طب سنتی چینی است. پزشکان طب سنتی چینی معتقدند بدن انسان دارای بیش از 2000 نقطه طب سوزنی است که توسط مسیرها یا نصف النهارها به هم متصل شده اند. این مسیرها یک جریان انرژی چی در بدن ایجاد می کنند که مسئول سلامت کلی است. اختلال در جریان انرژی می تواند باعث بیماری شود. با استفاده از طب سوزنی در نقاط خاصی، تصور می شود که جریان چی را بهبود می بخشد و در نتیجه سلامت را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی برای شرایط مختلف موثر است. با وجود اینکه این روش درمانی تقریبا بدون ضرر و عارضه جانبی خطرناکی است اما همه بیماران نمی‌توانند از آن استفاده کنند. پس لازم است قبل از اینکه از آن بعنوان درمان بیماری خود استفاده کنید یک مشاوره داشته باشید. پس از مراجعه به مطب دکتر والاگهر بیماری شما از هر جهت بررسی و در صورت لزوم و تمایل شما استفاده از طب سوزنی پیشنهاد می‌شود.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

طب سوزنی با استفاده از سوزن های نازک مو انجام می شود. در پاسخ به سوال “آیا طب سوزنی درد دارد؟” باید بگوییم که اکثر مردم گزارش می دهند که کمترین درد را هنگام وارد کردن سوزن احساس می کنند. سوزن به نقطه ای وارد می شود که احساس فشار یا درد ایجاد می کند. سوزن ها ممکن است در طول درمان گرم شوند یا جریان الکتریکی ملایمی به آنها وارد شود. برخی افراد گزارش می دهند که طب سوزنی باعث می شود آنها احساس انرژی کنند. دیگران می گویند که احساس آرامش می کنند.

قرار دادن نادرست سوزن می تواند باعث ایجاد درد در طول درمان شود. برای جلوگیری از عفونت، سوزن ها باید استریل شوند. به همین دلیل مهم است که به یک مرکز درمانی دارای مجوز مراجعه نمایید. سوزن های طب سوزنی را درست مانند سایر دستگاه های پزشکی تحت شیوه های تولید خوب و استانداردهای یکبار مصرف استریل تنظیم می کند.

گاهی اوقات به جای سوزن، از سایر اشکال تحریک بر روی نقاط طب سوزنی استفاده می شود، از جمله:

• گرما (ترکیب شدن)
  • فشار (طب فشاری)
  • اصطکاک
  • حجامت
  • تکانه های انرژی الکترومغناطیسی

طب سوزنی برای درمان کدام بیماری مفید است؟

اعتقاد بر این است که نقاط طب سوزنی سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند. این به نوبه خود مواد شیمیایی را در ماهیچه ها، نخاع و مغز آزاد می کند. این تغییرات بیوشیمیایی ممکن است توانایی‌های درمانی طبیعی بدن را تحریک کرده و بهزیستی جسمی و عاطفی را افزایش دهد.

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که طب سوزنی یک درمان موثر به تنهایی یا در ترکیب با درمان‌های مرسوم برای درمان بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

• حالت تهوع ناشی از بیهوشی جراحی و شیمی درمانی سرطان
  • اضطراب و افسردگی
  • بی‌خوابی
  • سردرد و میگرن
  • دردهای قاعدگ
  • آرنج تنیس بازان
  • فیبرومیالژیا
  • درد میوفاشیال
  • آرتروز
  • درد کمر و سایر دردهای اسکلتی و عضلانی
  • سندرم تونل کارپال
  • آسم
  • توانبخشی مشکلات ناشی سکته مغزی

به این نکات توجه کنید

ابتدا در مورد طب سوزنی با پزشک خود صحبت کنید. ب سوزنی روشی است که به صورت معمول تاثیر منفی برای بیماران نخواهد داشت اما برخی موارد منع استفاده عبارتند از:

• نوزادان و کودکان با سن کم
  • بیماران بسیار مسن و یا دارای ضعف بدنی
  • افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند باید با پزشک خود مشورت نمایند
  • بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی
  • مبتلایان به کمخونی شدیدی
  • افراد بسیار لاغر
  • بیماران دارای قند خون بسیار پایین
  • افرادی که به دلیل ضعف و فشار خون پایین به صورت مرتب دچار حالت غش و بی‌حالی می‌شوند.
  • بیمارانی که دارای فوبیا یا ترس از سوزن هستند
  • خانم‌های باردار باید با احتیاط و مشورت با پزشک خود از این روش استفاده کنند.

مراقبت‌های پس از انجام طب سوزنی

• از کمپرس یخ استفاده نکنید.
  • از انجام ورزش پرفشار بپرهیزید.
  • کافئین و الکل مصرف نکنید.
  • از مصرف غذاهای ناسالم خودداری کنید.

سایر خدمات طب سنتی مطب دکتر والاگهر

از دیگر خدمات طب سنتی مطب دکتر والاگهر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• مشاوره و تعیین مزاج
  • حجامت